Średniozaawansowany to najlepszy poziom do indywidualnej nauki

Średniozaawansowany jako najprzyjemniejszy poziom do nauki

Poziom średniozaawansowany jest bardzo przyjemny do nauki – zarówno dla ucznia, jak i nauczyciela, lektora czy trenera językowego (lub trenera komunikacji). Całkiem sporo już umiesz, poruszasz się w meandrach językowych oraz sprawniej. Właściwie już nie zdarzają ci się momenty, kiedy czujesz, że totalnie niczego nie rozumiesz. Możesz śmiało korzystać z materiałów autentycznych oferowanych przez wiele źródeł. Pytania i dylamety są już dosyć precyzyjne. Naprawdę czujesz, że to może być ciekawe i wnosi coś nowego do twojego życia.

Jako nauczyciel, masz w zasadzie nieograniczone możliwości w doborze tematów i materiałów. Wciąż wsztystko się przyda, wciąż wszystko można jeszcze dopracować, rozszerzyć.

Dużo łatwiej jest też w nauce samodzielnej. Masz już duże doświadczenie i umiesz rozpoznać swoje mocne i słabe strony. Wiesz już konkretnie, jakie kompetencje językowe musisz ćwiczyć najbardziej i jakie są z tego wymierne efekty. Możesz też przygotować się do certyfikowanego egzaminu językowego takiego jak FIRST B2 czy CAMBRIDGE ADVANCED C1. Albo satysfakcjonująco zdać IELTS.

Poziom średniozaawansowany – czyli w zasadzie jaki, jak go osiągnąć i czym się charakteryzuje

Poziom średniozaawansowany, to taki, w którym użytkownik jest w stanie porozumiewać się już na właściwie każdy temat. Rozumie i buduje długie zdania, wykorzystuje zróżnicowane struktury gramatyczne. Jego wypowiedzi są dość prezycyjne. Zna sporą ilość idiomów dnia codziennego. Rozpoznaje phrasal verbs i w używa ich przynajmniej w jakimś stopniu. Jest w stanie napisać wypracowanie, krótki artykuł, recenzję, rekomendację, list polecający lub podanie. Wypowiada się w sposób spójny i swobodny. Rozumie nagrania audio i wideo na tematy codzienne oraz te, które go interesują. Potrafi znaleźć i poprawić podstawowe błędy – nie tylko ortograficzne, czy gramatyczne, ale również te dotyczące stylu czy kultury wypowiedzi. Rozpoznaje, które wyrażenia brzmią naturalnie, a które sztucznie. Poziom średnioozaawansowany w zasadzie wystarczy do codziennej komunikacji w większości stanowisk korporacyjnych w Polsce (oczywiściw z wyjątkami). Osoba na poziomie średniozaawansowanym bez większego trudu zda maturę z języka obcego na poziomie rozszerzonym. Poziom średniozaawansowany odpowiada też zakresowi wiedzy wymaganej go egzaminu B2 First [dawne FCE]

O poziomie średniozaawansowanym mówimy, kiedy kursant posługuje się językiem swobodnie, dość naturalnie i sposób ciekawy dla odbiorcy, czyli różnorodny.

Słowem: to już jest, a na pewno powinien być nie tyle uczeń w ścisłym znaczeniu tego słowa, ale bardziej użytkownik. O różnicach pomiędzy wiecznym uczniem a użytkownikiem języka obcego pisałam już kilkukrotnie. 

Poziom średnioozawansowany – nauka indywidualna – z lektorem vs nauka własna

Czy poziom średniozaawansowany nadaje się do nauki własnej? Zasadniczo każdy się nadaje. Tutaj jest jednak problem tego typu, że o ile na niższych poziomach przyda się ogólnie wszystko i wszystko podniesie nasze kompetencje, tak tutaj potrzeba jasno sprecyzowanego celu oraz drogi do niego. Podczas nauki własnej znalezienie odpowiednich materiałów może właśnie okazać się trudne. Z drugiej strony, poziom średniozaawansowany posiada już zdolność rozumienia poleceń i objaśnień, więc może też swobodniej radzić sobie sam. Na pewno ilość i rodzaj pytań są zupełnie inne niż wcześniej.

Metody i materiały

Na poziomie średniozaawansowanym właściwie powinniśmy korzystać już ze źródeł autentycznych. Przerabianie repetytoriów nie ma raczej sensu. Warto byłoby się skupić ewentualnie na podręcznikach, które przeprowadzą nas precyzyjnie przez meandry bardziej zaawansowanych zagadnień.

Bardzo fajna jest seria „Check your vocabulary for…” czy np Grammar in Use [dla poziomu advanced]. Klasyczne podręczniki, choć tak popularne, to będzie tu raczej strata czasu. Za dużo powtórek z poziomów wcześniejszych, za dużo szkolnych tematów, czyli w kółko to samo. W ten sposób właśnie wpada się w plateau effect, czyli płaskowyż, na którym czuje się, że przystos postępów jakoś zaniknął…

Zagrożenia i trudności

Właśnie ten płaskowyż, dość typowy dla średniozaawansowanych jest największym ryzykiem i wyzwaniem. Wiele osób czuje przez to zniechęcenie i traci motywację. Innym powszechnym czynnikie jest odwrotna sprawa – poczucie, że umiem już tyle, że nie potrzebuję nic więcej. Zakończenie procesu i szybka strata poziomu…

Uczniowie na poziomie średniozaawansowanym często miewają też przemyślenia w rodzaju „ok, poznałem wyrażenia bądź struktury zaawansowane, ale w zasadzie po co mi one, skoro doskonale radzę sobie bez nich i potrafię wyrazić mniej więcej te same rzeczy w inny sposób”. Niby tak… a jednak nie. Różnica pomiędzy średniozaawansowanym a zaawansowanym jest głównie taka, że zaawansowany wysławia się precyzyjniej i celniej, rozumie niuanse cudzych wypowiedzi i nie musi „radzić sobie bez” czegoś lub zamiast czegoś.

 

Dodaj komentarz