Czasowniki nieregularne w języku angielskim to zmora wielu uczniów. Często słyszę narzekania. Jest też całkiem sporo metod uczenia się ich. Można na skojarzenia, można na pamięć alfabetycznie albo według końcówek wyrazów.
Czy czasowniki nieregularne w języku angielskim są w ogóle potrzebne?
Zdecydowanie! Czasowniki nieregularne to stety-niestety najczęściej czynności codzienne [wake, take, give, eat, sleep, think], biznesowe [make, run, lose, abide]. Używane są nie tylko w czasie Perfect [Present i Past], który przecież można w wielu sytuacjach jakoś tam zastąpić… [zwłaszcza w opcji amerykańskiej, gdzie stosuje się tę formę gramatyczną znacznie rzadziej]. Past Participle (czyli ta owiana złą sławą trzecia forma czasownika) to również przymiotnik. Znając ostatnią formę czasownika „powiedzieć” [speak], wiesz już jak będzie „mówiony” [spoken]. Jeśli wiesz, jak powiedzieć „kupić [buy], powiesz również „kupiony” [bought]. Banalnie proste. 🙂
Pamiętaj również, że istnieje także druga forma [past] – stosujemy ją zazwyczaj w konstrukcji czasu przeszłego prostego [past simple], chociaż – tak! I tutaj można sobie poradzić inaczej…
Bywa tak, że druga forma czasownika okazuje się również pierwszą formą zupełnie innego słowa np:
find – found – found [znaleźć lub uznać –> np. w zdaniu „do you find it hard? czy uznajesz to za trudne?)
found – founded – founded
lub po prostu rzeczownikiem:
see – saw – seen [widzieć, dostrzegać]
saw – piła
Wiele czasowników nieregularnych okazuje się zwyczajnie niezbędna w komunikacji. Chociaż szacuje się, że jest ich ok. 200 [do poziomu C1 powinieneś opanować 125, które załączę w pliku na końcu tego wpisu]. Część z nich znasz z szerokopojętej popkultury [np SLAYER to morderca, gdyż SLAY-SLEW-SLAIN- mordować]. Wikipedia podsuwa pełną listę.
Skąd wzięły się czasowniki nieregularne w języku angielskim i czemu jest ich tak dużo?
Korzeni czasowników nieregularnych można dopatrywać się w tzw. języku staroangielskim [który wbrew pozorom nie był wcale aż tak dawno, biorąc pod uwagę inne języki Europy] oraz późniejszych przemianach.
Jak się uczyć czasowników nieregularnych?
Można podzielić na kategorię – jak Ronnie [jeden z lepszych kanałów, na których nauczyciel po prostu stoi przy tablicy, naprawdę NIE wieje nudą).
Zarapować też się da .
Podzielenie na kategorie według odmiany rownież powinno pomóc
Zawsze można też podejść do tematu bardziej „na luzie” i nie uczyć się listy słówek praktycznie w ogóle, natomiast podstawiać je po prostu w zdaniach. Dzięki temu zapamiętujemy każdy z czasowników niejako osobno i naturalnie – dokładnie tak, jak w języku ojczystym. Tę metodę polecam najbardziej, choć oczywiście jest dość czasochłonna i nie daje poczucia „uczenia się”, a więc może nie spełnić wymagań każdego z uczniów.