Skontaktuj się:
790-375-342

Jak uczyć się angielskiego, mając Zespół Aspergera

Jak uczyć się angielskiego, mając Zespół Aspergera

Czym jest Zespół Aspergera i jak wpływa na naukę języków?

Drugi kwietnia jest ustanowiony jako Międzynarodowy dzień Wiedzy o Autyzmie. Zespół Aspergera należy do spektrum tego zaburzenia i jest ostatnio jednym z najczęstszym kłopotów, z jakimi zmagają się młodzi – i nie tylko – uczniowie w, nazwijmy to na tak na potrzeby teksty, szkołach i uczelniach, zwykłych. Jak zatem uczyć się angielskiego, mając Zespół Aspergera – to pytanie wydaje się kluczowe i spróbuję na nie odpowiedzieć w możliwie najprostszy sposób.

Zanim jednak przejdziemy do konkretów, pozwolę sobie na krótkie wprowadzenie, ponieważ w swojej pracy spotkałam się już z wieloma, często skrajnymi opiniami dotyczącymi rozwoju językowego uczniów „z Aspergerem”.

Tzw. „Aspie” [lub jeszcze bardziej potocznie Aspik] jest w sytuacji bardzo trudnej. Z jednej strony oczekuje się od niego całkowitego dostosowania do metod „zwykłych”, a nawet indywidualizacja zajęć bywa nieefektywna, gdyż wielu nauczycieli (jak również rodziców, niestety) deprecjonuje problemy i specjalnie wymagania uczniów. Z drugiej pojawia się zatrważająca fala całkowicie błędnych założeń i nadinterpretacji. Sugeruje się bowiem, jakoby osoba dotknięta ZA nie była w stanie po prostu nauczyć się języka obcego.

Pamiętajmy, że ZESPÓŁ ASPERGERA NIE POWODUJE ZABURZEŃ W ROZWOJU UMYSŁOWYM. Nie, dziecko nie jest intelektualne ograniczone. Często wręcz przeciwnie: charakteryzuje się wysoki IQ i doskonałą pamięcią do szczegółów.

Teoria i szkoły

Co prawda,  na podstawie § 7 ust. 1rozporządzenia w sprawie klasyfikowania i promowania możliwe jest zwolnienie ucznia Z DRUGIEGO języka w szkole.

  • dyrektor szkoły, na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego;
  • w przypadku ucznia, między innymi, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zespół Aspergera, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

Szkoła szkołą, życie życiem

Wiecznie jednak w szkole nie będziemy, a języki obce przydają się w życiu. Ba! Znam co najmniej kilku tłumaczy, którzy zmagają się z ZA. Mało tego, zaburzenie to bywa niekiedy bardzo pomocne w ich pracy!

Istnieją również badania, stwierdzające,  że dziecko z ZA może mieć niezwykłą umiejętność wymawiania słów w sposób identyczny jak rodzimi użytkownicy języka. Autor dodaje, że osoba dotknięta zespołem Aspergera może posiadać umiejętność mówienia wieloma obcymi językami bez charakterystycznych dla ludzi uczących się danego języka błędów w wymowie (Attwood 2012:246-247).

Zatem da się. I warto.

Jak uczyć się angielskiego, mając Zespół Aspergera

Warto tutaj skupić się nie na deficytach, ale aspektach ZA, które można uznać za zdecydowanie pozytywne. Z własnego doświadczenia z osobami zmagającymi się z ZA – zarówno dziećmi/nastolatkami, jak i dorosłymi, mogę powiedzieć, że dosyć łatwo przyswajały materiał metodą czysto pamięciową. Uczniowie w lot chwytali wierszyki, piosenki czy nawet regułki, a potem potrafili je bezbłędnie powtórzyć nawet po długim czasie.

Kolejnym, dość typowym zachowaniem Aspików jest popadanie w rutynę. Cudownie! Nie będą mieli zatem większego problemu z systematycznością. Co lepiej ćwiczy umiejętności językowe niż regularność?!

Jednak! Aspie charakteryzują się nierzadko nadwrażliwością słuchową i ograniczonym przyswajaniem wiedzy ze słuchu. Niekoniecznie oznacza to oczywiście, że rozmówki mp3 czy podcasty trzeba sobie całkowicie odpuścić. Należy jednak poświęcić szczególną uwagę nasileniu głośności nagrania (co przecież w zasadzie robimy w każdym przypadku).

Wyraźna dominacja myślenia obrazowego nad słuchowym kieruje nas również w stronę obrazków, schematów, map myśli czy innego typu infografik. Na pewno sprawdzą się świetnie, o ile tylko nie będą zbyt metaforyczne i zawoalowane.

Przy wprowadzaniu słownictwa dobrze jest powiązać je (może być w bardzo luźny sposób) z fiksacjami (ulubionymi, nawracającymi tematami) ucznia.

Moje doświadczenia z uczniami z ZA

Dotychczas miałam okazję pracować indywidualnie z szóstką osób dotkniętą ZA. Aktualnie pracuję z jednym nastolatkiem (już od ponad dwóch lat). Dość szybko dostosowuję się do ich, niekiedy szczególnych, wymagań i potrzeb. Dobrze się rozumiemy, a efekty zdecydowanie zadowalają każdą ze stron, choć przyznam, że taka praca bywa dla mnie czasem sporym wyzwaniem!

2 komentarze - Dodaj komentarz
  • Małgorzata Tchurz -

    Jestem mama dziewczynki z Za. Ma duzy klopot z angielskim ze wzgledu na spore problemy z przetwarzaniem sluchowym. Dodatkowo ma adhd. Chce jej pomoc i zastanawiam sie nad lekcjsmi prywatnymi. Czy lepiej wybrac zajrcia grupoee czy indywidualne??? Corka ma 9 lat.

    • outsidethebox -

      Ja bym jednak stawiała na lekcje indywidualne, gdyż grupa może dziecko przytłoczyć jeszcze bardziej i efekt będzie odwrotny do oczekiwanego.

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *